content-inventory-and-audit

در این مقاله به بررسی (Content Inventory) می پردازیم و برای محتوا قابل ارائه به کاربر تصمیم گیری میکنیم .

موجودی محتوا لیستی از تمام محتوای سایت ما می باشد . موجودی مورد نظر ما و چیزی که از آن صحبت می کنیم معمولا شامل متن، تصاویر، اسناد ، برنامه ها ، … می شود. برای به دست آوردن بینش از موجودی مورد نیاز، باید هر قطعه محتوا را ارزیابی کنیم . انجام این کار به ما کمک می کند تا :

  • از آنچه در سایت وجود خواهد داشت درک درستی داشته باشیم .
  • برای ارائه محتوا به کاربر جایگاه مناسبی پیدا کنیم .
  • از با کیفیت بودن و به روز بودن محتوا آگاه شویم .

چه چیزی باید در فهرست محتوا موجود باشد؟

قبل از ساختن لیست موجودی محتوا برای وب سایت و یا اپ ، مهم است که به موارد زیر توجه داشته باشیم:

اهداف : درک اینکه چرا ما بررسی محتوا را انجام می دهیم و از این کار چه نتایجی می خواهیم بدست بیاوریم . در این گام ما باید محتوای نهایی که برای کاربر با ارزش هستند را مد نظر داشته باشیم و در واقع اهداف کاربر از محتوا دریافتی را در نظر بگیریم . تمرکز برروی محتوا مورد نیاز کاربر به ما کمک می کند از مسائل حاشیه ای دوری کنیم .

محدوده : تعیین اینکه کدام مناطق از سایت در چه تاریخ وزمان خاصی باید معرفی شوند.محدوده در واقع نوعی اولویت بندی ما برای ارائه محتوا لیست شده به کاربر است و محدوده زمانی مشخص کننده تناسب محتوا با رویدادی خاص می باشد مثل محتوایی که دیجی کالا از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر برای جذب بازدیدکننده و فروش محصولات برای دانش آموزان ارائه می دهد .

هنگامی که اهداف و محدوده را تعیین میکنیم،  می توانیم  به جزئیات توجه داشته باشیم اینکه دقیقا چه اطلاعاتی باید شامل این لیست شود. با این وجود موجودی ها ، بیشتر شامل داده های خام برای هر قطعه محتوای سایت می باشد :

 

  • عنوان ها
  • هویت طراحی شده برای صفحات خاص
  • نشانی اینترنتی url
  • فرمت فایل ( HTML ، PDF، DOC، TXT ..  )
  • نویسنده یا ارائه دهنده
  • موقعیت فیزیکی محتوا (در سیستم مدیریت محتوا، در سرور و غیره)
  • توضیحات (meta)
  • کلمات کلیدی (meta)
  • دسته بندی ها / برچسب ها

ما اغلب می توانیم از سیستم مدیریت محتوا یا یک بات استفاده کنیم تا این داده های خام را بیرون بکشند. این اطلاعات را می توان  در یک صفحه اکسل  قرار بدهیم، به طوری که لیست محتوا را آسان تر ومرتب بتوانیم ویرایش کنیم .  مدیریت و سازمندهی صحیح اطلاعات یکی از مهم ترین فعالیت ها در طراحی تجربه کاربری می باشد .

تبدیل لیست موجودی به یک ابزارمفید و با ارزش
تبدیل داده های خام لیست موجودی به چیزی مفید و کاربردی نیازمند فردی می باشد که بر روی هر قطعه ازاطلاعات یک ارزیابی صحیح و دقیق انجام  دهد . نوع ارزیابی که انتخاب می کنیم به آن چیزی که می خواهیم در مورد کاربرانمان یاد بگیریم  بستگی دارد.

هنگامی که اهداف و محدوده کار به درستی درک شوند، ما می توانیم انتخاب کنیم که بررسی کدام بخش از لیست موجودی های محتوا مهمتر و با ارزش تر می باشد . اغلب ما در انتخاب هایی که داریم به این سوالات برمی خوریم   :

  • چه صفحاتی باید حذف شوند ؟
  • چه صفحاتی از محتوا باید اول دیده شوند ؟
  • آیا محتوا تولید شده نیاز به تجدید نظر دارد؟
  • نیاز به نوشتن کدام  محتوا بیشتر احساس می شود ؟
  • آیا برای ارائه محتوا باید جایگاه دسترسی آن را تغییر بدهیم ؟

بسته به اهداف ما مربوط به موجودی محتوا ( وب سایت ویا محصول )، ما می توانیم برای ارائه محتوا مورد نظر (زمان و مکان ارائه) تصمیم بگیریم و جزئیات کار را اضافه و حذف کنیم .

در لینک زیر می توانید یک فایل اکسل که خروجی لیست موجودی محتوا (Content Inventory) وب سایت میباشد را  مشاهده و بررسی کنید .

content-inventory-and-planning-spreadsheet

با مطالعه و کسب تجربه به راحتی می توانیم لیست مناسبی از موجودی های محتوا قابل ارائه تهیه کنیم و با نظم بخشیدن به آن ، به کاربرانمان کمک کنیم تا از محتوا قرار گرفته بر روی وب سایت به درستی استفاده کنند . برای تبدیل شدن به یک طراح تجربه کاربری متخصص باید هر روز مطالعه + تلاش کنیم و وضعیتمون رو بهبود ببخشیم .

برای ساختار خود پیراهنی از محتوا بدوزیم
Tagged on:                         

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *