persona

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه شخصیت کاربر را گام به گام تعریف کنید.

 

پرسونا (persona) کاربر چیست ؟

پرسونا  یک نمایش داستانی از مشتری ایده آل شما است .  ساخت یک پرسونا  عموما بر اساس تحقیقات کاربری شکل می گیرد . پرسونا  کاربر شامل نیازها ، اهداف و الگوهای رفتاری  مخاطبان مورد نظر شما نیز می باشد.  برای مثال تصویر زیر یک پرسونا کاربر می باشد  :

 

screen-shot-2016-01-04-at-15-45-41-min---x----499-395x---

چرا ما به ساخت پرسونا  نیاز داریم ؟

فرقی نمی کند که ما برای  گوشی های هوشمتد اپ بسازیم و یا برای گروهی از کاربران وب سایتی طراحی کنیم ، در هر صورت مهمترین مساله در ساخت یک محصول شناخت دقیق کاربران نهایی آن محصول می باشد . شناخت مخاطبین شما بر روی عناصر و شیوه طراحی شما تاثیر گذار خواهد بود ، در نتیجه شما  برای کاربران محصولی مفید تر ، طراحی خواهید کرد . پرسونا برای ما مشخص می کند که کاربر مورد هدف ما چه خصوصیاتی دارد و هویت او چیست ، به این سوال ها دقت کنید :

  • مشتری ایده آل من کیست؟
  • الگوهای رفتاری فعلی کاربران شامل چه چیزهایی می شود؟
  • نیازها و اهداف کاربران من چیست؟

برای ایجاد یک محصول موفق ، درک نیازهای کاربران شما ضروری است .  ساخت یک پرسونا که به خوبی تعریف شده ما را قادرمی سازد تا به طور موثر  نیازهای کاربر  شناسایی و با آنها ارتباط بر قرار کنیم .

چگونه برای کاربران محصول مان پرسونا بسازیم ؟

ساخت یک پرسونا مشخص از کاربر شامل ۴ بخش اصلی می باشد :

  • بخش معرفی
  • مشخصات جمعیت شناسی
  • اهداف نهایی
  • سناریو

قبل از ایجاد پرسونا ، حتما بررسی کنید و مطمئن شوید که شخصیتی که قصد ساخت آن را دارید دقیقا نماینده گروه کاربران شما باشد. این بررسی شامل ۲ قسمت می باشد یکی قبل از ساخت پرسونا بر اساس چهار محله که شما اطلاعات و فرضیات خود را بر روی کاغذ می آورید  و قسمت دوم بعد ساخت پرسونای نهایی که باید فرضیات و اطلاعات خود را با نتیجه بدست آمده مقایسه و ارزیابی کنید . پس از اینکه  ازکاربران خودتان اطلاعات کافی جمع آوری کردید (تحقیقات کاربری)، اطلاعات بدست آماده را به گروه های پرسونا که نماینده مشتریان ایده آل شما هستند تقسیم بندی کنید . مثلا گروه بندی مشتریان یک فروشگاه اینترنتی پوشاک :

  • گروه اول : پوشاک مورد نیاز نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال
  • گروه دوم : پوشاک مناسب با سلیقه جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال
  • گروه سوم : پوشاک شیک و رسمی برای افراد میا نسال ۳۵ تا ۵۰ سال

به خاطر داشته باشید که بر روی  نیازهای اصلی مهمترین گروههای کاربران  تمرکز کنید . شما نمی توانید که برای تک تک کاربران گروه بندی انجام بدهید . سعی کنید که بر اساس نیازهای اصلی ،  گروه های مورد نیاز را تشکیل بدهید .

مرحله ۱: افزودن بخش معرفی  

بخش معرفی شامل یک عنوان ، یک تصویر و یک نقل قول که شخصیت منحصر به فرد کاربر شما را معرفی میکند می باشد . این قسمت به شما و تیم تان کمک می کند تا زمانی که در حال ساخت محصول هستید با نگاه کردن به بخش معرفی پرسونا سریعا یک دید کلی و مفهومی از پرسونا مورد نظر را به خاطر بیاورید . این بخش از پرسونا نیز شبیه به داستانی کوچک می باشد که شما برای کاربر تعریف میکنید .

مرحله ۲: به پرسونا خود پارامترهای جمعیت شناسی اضافه کنید .

در حالی که نام و تصویر در بخش معرفی می تواند یک داستان را برای ما بازگو کند ، جزئیات  بخش جمعیت شناسی ، کاملا واقعی و مبتنی بر تحقیقات کاربری است .  مشخصات جمعیت شناسی شامل چهار بخش اصلی است :

اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی شامل جزئیاتی مانند سن، جنسیت، قومیت، تحصیلات، گروه شخصیتی (به عنوان مثال مادران کارگر) و وضعیت خانوادگی (به عنوان مثال، مجرد، ازدواج ، بیوه، و….) می باشد .

 

اطلاعات حرفه ای

اطلاعات حرفه ای شامل اطلاعاتی مانند شغل، سطح درآمد و تجربه کاری افراد است.

 

محیط کاربر

این اطلاعات درمورد محیط کار کاربر، محیط زندگی، اجتماعی که وی درآن حضور دارد و تکنولوژیکی هایی که  کاربر از آن ها استفاده می کند می باشد . اطلا عات این بخش برای پاسخ به سوالاتی که در ادامه به آن اشاره شده میباشد :

کاربران به چه تکنولوژی هایی وچه امکاناتی دسترسی دارند؟

آنها بیشتر وقت خود را در کجا می گذرانند ، در دفتر شرکت یا منزل ؟

آنها چگونه اغلب با دیگران همکاری می کنند؟

 

روانشناسی

اطلاعات روانشناسی شامل جزئیاتی مانند نگرش، منافع، انگیزه، و نقاط مشکل ساز می باشد . به طور کلی، مشخصات جمعیت شناسی یک لایه اضافی از واقع گرایی را به شخصیت کاربر اضافه می کند و هنگام بررسی  نیازهای کاربر و اهداف وی  باعث افزایش همدلی طراح با وی می شود.

 

مرحله ۳: اهداف نهایی کاربر را بنویسید

هدف نهایی ، یک عامل انگیزشی است که الهام بخش فعالیت های کاربر می باشد . شما درهنگام نوشتن اهداف کاربر باید به سوال زیر پاسخ بدهید :

کاربران در زمان استفاده از محصول شما  قصد انجام چه کاری را دارند و چه نیازی را می خواهند بر طرف کنند ؟

اهداف اصلی کاربران ، نیروهای اصلی هدایت کننده آنها هستند . همچنین تعیین کنید چیزی هستند که پرسونا حقیقی کاربران شما را تشکیل می دهند .

 

مرحله ۴: سناریو کاربر را اضافه کنید

یک سناریو یک روایت “زندگی روزمره” است که نحوه ارتباط یک فرد با محصول شما را در یک زمینه خاص برای رسیدن به اهداف نهایی خود تعریف می کند. معمولا سناریو مشخص می کند که چه زمانی ، کجا و چگونه داستان برخورد کاربر با محصول و رویداد های بعد از آن اتفاق می افتد. سناریو ها معمولا از دیدگاه شخصیت پرسونا نوشته می شود و داستانی که برای کاربر ممکن است در آینده اتفاق بیفتد را توصیف میکند.

 

پیشنهادات تکمیلی

ساخت هر پرسونا  برای کاربر معمولا در یک صفحه انجام می شود . ساخت این صفحه  نیازمند تمرکز بر تمامی عناصر ذکر شده می باشد . به عنوان یک قاعده کلی، از اضافه کردن جزئیات اضافی که نمی تواند برروی روند طراحی تاثیری  بگذارد ، اجتناب کنید . مواردی که نمی توانند به طراحی نهایی کمک کنند و یا تصمیم گیری های طراحان را آسان تر کنند ، حذف کنید .

پرسونا  ها  یک ابزار برای پیدا کردن مشتریان ایده آل در زندگی واقعی هستند، بنابراین شما می توانید محصول خود را با افراد واقعی تست کنید و آن را اعتبارسنجی کنید. بنابراین، مطمئن شوید که هر پرسونا  خاص و واقع گرایانه است : از ، استفاده از اطلاعات مخدوش و نامناسب برای پرسونا  دوری کنید .  پرسونا  نماینده واقعی افراد در دنیای واقعی است ، پس  در ساخت آن بسیار دقت کنید .

 

نتیجه گیری
در پاسخ به پروژه هایی که زمانبندی کوتاه تری دارند ، پرسونا  روش بهتری برای شناسایی سریع نیازهای کاربران می باشد.  با استفاده از داده های واقعی برای خلق نمونه های اولیه از کاربران ، افراد تیم می توانند با اعتماد به نفس بیشتری به  تولید محصولات بر اساس پرسونا  های ساخته شده بپردازند  .

 

در کل ، پرسونا ها  در طول مراحل توسعه محصول مفید هستند ،  از تصمیم گیری در مورد ویژگی های موجود در یک نمونه اولیه ، تا  ارزیابی محصول نهایی . هنگامی که شما از روشهای طراحی تجربه کاربری ترکیبی استفاده می کنید ، مانند تست کاربرد پذیری و تجزیه و تحلیل وظایف کاربران ، حضور پرسوناها برای شناسایی راه حل های مفید و قابل استفاده حیاتی می باشند .

 

 

لینک منبع : https://careerfoundry.com/en/blog/ux-design/how-to-define-a-user-persona

 

چگونه برای کاربران پرسونا بسازیم ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *