cover

 

در این پست به بررسی و آموزش روش ساده و سریع طراحی به نام “داستان کاربر” (user-stories) می پردازیم .

 

داستان کاربر یک ابزار ساده برای بیان دیدگاه کاربر است . این داستان ها طولانی و خسته کننده نبوده و ساده و جمع وجور می باشند .داستان کاربر درواقع توصیفی است از بخش و یا کاری که  در یک سیستم (یک فروشگاه یک محصول نرم افزاری ) توسط کاربر انجام می شود . مهم ترین ویژگی داستان های کاربر توجه و تاکید بر نیازهای کاربران می باشد و شما با نوشتن داستان کاربر به ( یک نیاز و نحوه پاسخ به آن ) سوالات خود در مورد کاربر پاسخ می دهید .

 

کاربران “چه افرادی هستند ؟ “، “چه چیزهایی نیاز دارند ؟” و “چرا به آن موارد نیاز دارند ؟” داستان های کاربر ،  نیازهای کاربر را در یک فرمت مناسب  و ساده ارائه می کنند  و هرکسی می تواند به آسانی کاربر، اهداف و نیازهای او را درک کند .

وقتی شما محصولی خلق می کنید از یک صفحه ساده لندینگ برای مخاطبان تا وب اپلیکیشن های پیچیده سمت مشتری ، شما باید در مسیر اهداف کاربر حرکت کنید و تجربه ای خلق کنید که منجر به رضایت و موفقیت کاربر شود . در این مسیر “داستانهای کاربر” ابزاری مفید و برگ برنده شما خواهند بود . چیزی که زیر ساخت محصول شما را تشکیل می دهد . داستان هایی که مختصر، خاص و به سرعت  قابل درک شدن هستند . در این پست، ما چگونگی نوشتن یک داستان کاربر از دید طراح تجربه کاربری را آموزش خواهیم داد .

هر داستان کاربر شامل سه بخش اصلی است :

  • خلاصه
  • جزئیات
  • اولویت

۱ – خلاصه
خلاصه  ، اساسا یک بیانیه است داستان آنچه که کاربر می خواهد انجام بدهد را بیان می کند. فرمت عمومی نوشتن خلاصه به  این صورت می باشد:

به عنوان یک کاربر می توانم > یک اقدام خاص انجام دهم یا یک هدف خاص را انجام دهم <

به عنوان یک کاربر می توانم   ، محصول مورد نظرم را در فروشگاه جستجو کنم .
بیایید تصور کنیم که ما در حال ایجاد یک پلت فرم وب هستیم که به کاربران اجازه می دهد تا در منطقه محل سکونت خود  پزشکان مورد نیاز خود را جستجو کنند  و برای  وقت ملاقات برنامه ریزی کنند.

screenshot-doctoreto

 (http://doctoreto.com نمونه پلت فرم ایرانی – در مقاله اصلی یک سایت خارجی رو مثال زده بود من گفتم وقتی نمونه وطنی هست و کار همکارهای خوبم .. آخه پلت فرم خارجی چرا ؟!  ).

مثال هایی از خلاصه داستان کاربر که برای این نوع پلتفرم مورد نیاز است عبارتند از:

  • به عنوان یک کاربر، می توانم یک حساب کاربری ایجاد کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم به حساب کاربری خود وارد شوم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم برای یک دکتر با تخصص خاص جستجو کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم برای یک دکتر را از طریق کد پستی (محل کار) جستجو کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم توسط شرکت ارائه کننده بیمه برای یک دکتر جستجو کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم یک قرار ملاقات را رزرو کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم یک قرار ملاقات را تغییر دهم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم یک قرار ملاقات را لغو کنم .
  • به عنوان یک کاربر، می توانم رمز عبور خود را تغییر بدهم .

 

همانطور که می بینید، خلاصه داستان هر کاربر ، اهداف کاربر را نشان می دهد . برای مثال : بخش هایی که درآن به قابلیت جستجو اشاره دارند همگی مشخص می کنند که یکی از اهداف اصلی کاربر در این سامانه جستجوی اطلاعات می باشد .

 

۲ – جزئیات

بخش جزئیات در داستان کاربر بازگو کننده این مطلب است که : چگونه یک عملکرد خاص انجام می شود.

برای مثال در نمونه سایت معرفی شده بیاید یک ” خلاصه ” را بررسی کنیم :

به عنوان یک کاربر، می توانم یک حساب کاربری ایجاد کنم .

screenshot-doctoreto2

سپس می توانیم جزئیات زیر را برای این داستان بنویسیم:

کاربر روی گزینه ایجاد حساب کلیک میکند .

از او در فرم ثبت نام خواسته می شود تا فیلد ها را تکمیل کند :

  • نام و نام خانوادگی
  • نام کاربری
  • رمز عبور
  • تایید رمزعبور

قوانین زیر در مورد تکمیل فیلد ها باید اعمال شود :

  • نام و نام خانوادگی : فقط کاراکتر الفبا را قبول کند وحداکثر ۶۰ کاراکتر.
  • نام کاربری : متن وحداکثر ۲۰ کاراکتر .
  • رمز عبور: باید حداقل ۹ کاراکتر باشد، حداقل ۱ حرف بزرگ، ۱ عدد و ۱ حرف خاص داشته باشد و با تایید رمز عبور برابر باشد .

در واقع بخش جزئیات در داستان کاربر مشخص کننده روالی هست که برای هر داستان باید انجام شود . این جزئیات به شما کمک می کند تا فعالیت های کاربر را طراحی کنید واز طرفی تیم توسعه محصول دقیق  بدانند رفتارهای کاربر در برخورد با خروجی هر بخش به چه صورت خواهد بود . بخش جزئیات دربررسی وظایف و قسمت های پیچیده بسیار کارآمد و مفید است .

 

۳ – اولویت

بخش اولویت ها  به مدیر محصول این اطمینان را می دهد  که تیم طراحی محصول و تیم توسعه در ابتدا بر روی ویژگی های مهم تمرکز می کنند و همچنین به انجام فرایند کار نظم می بخشد .

شما می توانید اولویت ها را با سه روش مختلف معرفی کنید:

اندازه تی شرت :  S، M،L  (کوچک، متوسط، بزرگ)

شاخص اوراق قرضه :  L، M،H  (کم، متوسط، زیاد)

سیستم رتبه دهیMoSCoW   :  C,W، S،M  (باید، حتما باید، می توان ، نمی خواهد)

 

روش انتخابی شما اغلب با همفکری مالک محصول، مدیر محصول و تیم توسعه  محصول انجام می شود . عوامل متعددی بر اولویت بندی یک داستان کاربر تاثیر می گذارند :

 

  • اهداف کسب و کار : یک داستان کاربر که به طور مستقیم بر اهداف درآمد شرکت تاثیر می گذارد ،
    اولویتی بالاتر نسبت به داستانهایی که بسیار جالب و جذاب هستند دریافت خواهد کرد.
  • وابستگی های عملکردی پروژه : اگر چند داستان کاربر تنها پس از یک داستان خاص قابل اجرا باشد، انجام آن داستان در اولویت بالاتری قرار خواهد داشت .
  • زمان طراحی مورد نیاز : چنانچه تیم توسعه ، پیاده سازی یک داستان را سریع تر بدانند و اجرای آن را برای پیش برد اهداف تجاری محصول توصیه کنند ، اولویت با آن داستان خواهد بود .

 

اولویت بندی داستان ها به شما در پیشرفت هرچه بهترپروژه کمک خواهد کرد . اولویت بندی منظم کردن فرایند اجرای داستان های کاربر می باشد و اولویت بندی صحیح نیز به بهبود کیفیت تجربه کاربری که شما برای کاربرانتان خلق می کنید کمک شایانی خواهد کرد .

 

لینک منبع : https://www.uxpin.com/studio/ux-design/how-to-write-a-painless-user-story-for-agile-ux-teams

 

 

 

 

چگونه برای کاربران داستانی بی دردسر بنویسیم ؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *