uxchecklist

در فرایند طراحی ،  ترسیم نمودار پیشرفت کار با استفاده از یک چک لیست ساده به شما و تیم تان کمک می کند تا بر روی تولید محصول تمرکز کنید .

یکی از جالب ترین چیزهایی که من در شغلم (طراح تجربه کاربری) قادر به انجام آن هستم ،  ایجاد فرایند طراحی برای افراد تیم تجربه کاربری می باشد . بدیهی است که فاز ها و گام های مشخصی و استانداردی وجود دارند که تمام روندهای ux  از آن پیروی می کنند (کشف و تحقیق، روند های تکرار، مستند سازی ، . . .) . چگونگی برخورد شما با این روند ها و همچنین مقدار انرژی / زمان و اهمیتی که شما برای هرکدام از بخش های فرایند قائل خواهید شد یک چالش خواهد بود .

تصمیم مهمی که من برای رهایی از این چالش گرفتم ، طراحی و راه اندازی چیزی تاثیرگذار برای این روند بود .  چک لیست UX . چک لیست یک ابزار بسیار مفید است . چک لیست ها بسیار ساده هستند و به راحتی به همه کمک می کنند تا ببینند چه گام ها و فعالیت هایی در چه بخشی از فرایند طراحی تجربه کاربری در حال انجام می باشد .

چک لیست ها به افراد تیم کمک می کنند تا با یک برنامه مشخص کار خود را آغاز کنند :  یک لیست کار ساده که می تواند توسعه پیدا کند و یا  در صورت نیاز مورد تجدید نظر قرار بگیرد . این مزیت به طراحان این امکان رو می دهد که در هر بخش از کارهای لیست شده ، کار خود را تا جایی ادامه بدهند  که  به یک نتیجه درخور و مناسب برسند .  و این فعالیت ها و تداوم آنها ،  محرک و کمکی است برای روند اصلی طراحی ، و تاثیر گذاری آن را بیشتر می کند .

در اینجا گزیده ای از برخی از آیتم های چک لیست که ما برای تجزیه و تحلیل و طراحی UX (تحقیقات کاربری) از آن استفاده می کنیم ، معرفی شده است :

  • نقد و بررسی تحقیقات کاربری برای استخراج اطلاعات و اعتبارسنجی بینش از تحقیقات
  • نقد و بررسی نیازمندی های سطوح کاربری
  • نقد و بررسی افراد (اگر افراد در دسترس باشند)
  • شناسایی و مستند سازی افکار اولیه کاربران در زمینه نیازها / دریافتی ها و خواسته هایشان .
  • ایجاد یک مدل و یا طرح مفهومی که نشان دهنده ایده های اولیه طراحی در جهت خلق تجربه است .
  • شناسایی نیازهای تحقیقاتی

در اینجا به ارزش های کلیدی که یک چک لیست UX برای شما به ارمغان می آورد اشاره خواهیم کرد :

چک لیست به شما کمک می کند تا همه چیز را به سادگی در اختیار داشته باشید و بتوانید بر روی کار خود تمرکز کنید .

دلیل این مزییت تنها این نکته است که شما لیستی از گام های کوچک در اختیار دارید که باید آنها را دنبال کنید . و البته به این معنا نیست که کار برای شما ساده شده است . اما یک چک لیست ساده به شما اجازه می دهد تا کار های خود را چک کنید  و بر روی کار تمرکز داشته باشید . همچنین در بسیاری از موارد یک فرایند بهانه ای برای انجام کار می شود .  هنگامی که مردم با پیچیدگی های غیر ضروری بر خورد می کنند که موجب گره خوردن کارشان می شود ، شما می توانید بجای خلق راه حل با مدیریتی ساده به این مشکلات پایان دهید .

مدیریت و نگهداری از فرایند کار بسیار آسان خواهد بود

شما آیتم هایی به عنوان وظایف در دسته بندی هایی با نام های مشخص خواهید داشت . در هر گام فرایند طراحی خود ، باید آن فعالیت ها را انجام دهید .  چک لیست به شما این امکان را می دهد که به راحتی فعالیت های طراحی را رصد کنید و حتی بر چگونگی انجام آنها و فردی که آن وظیفه را انجام می دهد نظارت داشته باشید .

چک لیست برای شما یک دیدگاه روشن فراهم می کند

بررسی مراحل انجام کار از لیست ، برای تیم دیدگاهی روشن و کاربردی فراهم می کند . اینکه شما در کجای پروژه قرار دارید ؟ و همچنین چه آیتم هایی از لیست انجام شده است ؟  من پیشنهاد می کنم چک لیست را به صورت یک “پوستر” در محل فعالیت تیم قرار بدهید تا هر شخص متوجه گام های انجام شده و یا در حال انجام باشد .

چک لیست برای کار شما چیزی فراتر از وظایف طراحی لیست می کند

یکی از چک لیست های مهمی که تیم من از استفاده می کند در مورد انتظارات و تعاملات است . بخش بزرگی از موفقیت یک پروژه طراحی شامل هر دو  گزینه می شود ، اینکه چگونه می توانید با کاربر ارتباط برقرار کنید و چگونه مجموعه ای از انتظارات او را برآورده کنید . بخش “تعاملات” در چک لیست به شما این امکان را می دهد تا همیشه مطمئن شوید که نقطه تماس با کاربر اتفاق افتاده است .

چک لیست برای افراد خلاق ساختاری فراهم می کند تا بتوانند خلاق  باشند (از خلاقیت خود استفاده کنند)

فرایند طراحی مناسب ،  متمرکز است و محدودیتی در اجرا ندارد . مجموعه ای از وظایف ، اما انعطاف پذیر . زمانی که وظایف و روند ها در ساختار های منظم و مشخصی قرار می گیرند افراد تیم این فرصت را خواهند داشت که در انجام آنها خلاقیت داشته باشند . چک لیست برای انجام کار  به شما یک ساختار می دهد ، اما سطح تلاش و زمان  مورد نیاز در هر گام و همچنین شخصی که باید این وظیفه  را انجام بدهد توسط تیم مجموعه مشخص می شود . بنابراین افراد می توانند برای خود ترکیب مناسبی از استعدادها و تمرکز برروی کار مورد نظر داشته باشند .

چک لیست  فرایند کار را انعطاف پذیر می کند

داشتن یک چک لیست  برای انجام کارها قطعا به این معنی نخواهد بود که آن چک لیست دقیقا دنبال می شود . یک ضرب المثل وجو دارد که می گوید ” هیچ نقشه جنگی در برخودر با دشمن ، جان سالم به در نمی برد ” اصطلاحات جنگی . اما شما می توانید اینگونه آن را برای خود تفسیر کنید که ” هیچ چک لیست طراحی در برخودر با کاربر ، جان سالم به در نخواهد برد !!”

چک لیست را به عنوان یک راهنما در نظر بگیرید . درآغاز پروژه به فعالیت های موجود در چک لیست نگاه کنید . فعالیت های مناسب و نیازهای پروژه را شناسایی کنید و بین کاربر ،  تیم و چک لیستی که در دست دارید به یک توافق برسید . آیتم هایی که به آنها نیاز ندارید را کنار بگذارید ، در فواصل منظم دوباره چک لیست را بررسی کنید  و مطمئن شوید که  همه چیز در  مسیر درستی قرار دارد .

 نتیجه گیری :

چک لیست ux یک ابزار عالی می باشد که به طراحان تجربه کاربری کمک می کند به صورت موثر و کارآمد کار کنند . بدون توجه به دامنه و نوع پروژه ( پیچیده و یا ساده ) . قدرت نفوذ چک لیست ها به شما کمک می کند که فرایند طراحی خود را قوی تر کنید و با شفافیت و دقت بیشتری به کار خود ادامه بدهید . شما در هنگام استفاده از چک لیست ux به سرعت تاثیر قدرت آن را بر فرایند طراحی خود حس خواهید کرد  .

منبع :http://uxmag.com/articles/simplify-your-projects-by-using-a-ux-checklist

uxchecklist

یک چک لیست تجربه کاربری ، که هر طراح به آن نیاز دارد !!
طراحی تجربه کاربری پروژه بعدی خود را با این چک لیست شروع کنید ، و همه چیز را مدیریت کنید.


این مقاله از وب سایت خوب و مرجع uxmag.com مقدمه ای مناسبی بود تا ابزار ساخته شده توسط @sovesove  به آدرس https://uxchecklist.github.io به خوبی معرفی شود  . ما در تیم uxbook  این ابزار را فارسی و بومی کرده ایم و ۲۷ مقاله مناسب در ۹ بخش برای مطالعه مخاطبین عزیز و گرامی قرار داده ایم . تمامی ۲۷ مقاله از وب فارسی جمع آوری شده اند و در ابتدا هر مقاله لینک منبع قرار داده شده است . به ابزار ترجمه شده سه خصوصیت هم اضافه شده :

۱ – تعداد ۲۷ مقاله از وب فارسی جمع آوری شده و در برنامه قرار گرفته که در یک پنجره  (مودال ) برای مطالعه مخاطب نشان داده می شود .  و این کار کمک می کنه که چک لیست رو ترک نکنه و مطالعه خودش رو داشته باشه .

۲- برای هر بخش ابزار یاداشت طراحی و اضافه شده و کاربر می تونه در صفحه چک لیست خودش برای هر بخش یاداشتی بنویسه .

۳- برای هر بخش ، ابزار لیست وظایف طراحی و اضافه شده که کمک میکنه به کاربر برای هر عنوان لیستی از وظایف رو اضافه کنه و درصورت تکمیل شدن تیک اون وظیفه رو بزنه .

کل ابزار ها تحت مررگر کاربر کار می کنند و همیشه در کنار انجام پروژه می تونه یک همراه و دستیار باشه . برای اجرا بهتر این ابزار پیشنهاد می کنیم از نسخه دسکتاپ استفاده بشه .

بخش های اصلی چک لیست پروژه تجربه کاربری :

تحقیقات :

با بررسی رقبا و شرکت های همکار ببینید آنها چگونه مسائل را حل می کنند . سعی نکنید که چرخ را از ابتدا بسازید .

آیا شما تمام اطلاعات کاربردی مورد نیازتان را در اختیار دارید ؟ سعی کنید به تمام عناصر بصری و رویداد های مرتبط با کاربر دقت کنید

همیشه صحبت با مشتریان به معنی مراقبت کردن از کسب و کار است . مصاحبه های حضوری مشخص کننده نیازهای کاربران شما می باشد .

 

برنامه ریزی :

در طراحی محصول خطوط قرمز را مشخص کنید . با این کار شما قادر خواهید بود در سفر کاربرهرگونه موانع کاربردپذیری را شناسایی و اولویت بندی کنید و در صورت نیاز آنها را حذف کنید .

جریان کاربر خود را براساس سناریوهایی که نوشته اید، ایجاد کنید . بعدا میتوانید از آن برای بررسی سفر و ایجاد وایرفریم ها درهر مرحله استفاده کنید.

آیا هنوز برای کاربران خود persona ایجاد نکرده اید ؟ پس هم اکنون آن را بسازید . خوب ، حالا از آنها برای نوشتن داستان های کاربر و سناریوها استفاده کنید .

 

کاوش کردن:

برای طوفان فکری یک اتاق مناسب پیدا کنید ، نوشیدنی و کاغذ و قلم برای کار . به بحث و گفت و گو بپردازید ، رای بدهید، طراحی کنید و از کار خودلذت ببرید!

برای ایده های خود جزئیات و ساختارهای لازم را بسازید. از الگو ها استفاده کنید و صفحات مورد نظر خود را بر اساس جریان حرکت کاربر طراحی کنید .

اسکچ هایی که طراحی کرده اید را کامل تر کنید . بر اساس طراحی خود صفحات استاتیک html بسازید . از دوستان و همکاران بخواهید کار شما را تست کنند .

 

ارتباط برقرار كردن :

نیازی نیست که شما کاربرد و یا محتوای بیشتری تولید کنید . کلید اصلی دسترسی راحت تر برای افراد با مهارت های مختلف ودستگاه های متفاوت می باشد .

زبان ، لهجه و گویش کاربران خود رو بررسی کنید . فرهنگ و زبان کاربران خود را به خوبی بشناسید و سعی کنید با مخاطبان خود ارتباط بر قرار کنید . این موضوع به انتقال هرچه بهتر محتوای شما کمک می کند .

کاربران خود ، ساختار اطلاعاتی مورد استفاده و همچنین کانال های توزیع محتوا را بشناسید . چگونه می توانید ناوبری و محتوا خود را به طرز واضح و سازگار سازماندهی کنید؟

 

ساخت و توسعه :

صفحاتی که طراحی کرده اید بر روی تمامی دستگاه ها به خوبی نمایش داده می شود ؟ موبایل ، تبلت ها و یا صفحات نمایش بزرگ تر ؟ تجربه استفاده از وب اپلیکیشن در دستگاه های مختلف را به خوبی طراحی و اجرا کنید .

آیا برای تمامی رویداد های که کاربر با آن روبری است طراحی انجام داده اید ؟ گوشی های هوشمند، افراد دست چپ، ماوس، دستگاه های کینکت، تشخیص حرکت … تعملات کاربر را طراحی و مدیریت کنید.

از عناصر و الگوهای طراحی شده ، مجدد استفاده کنید . دستورالعمل های سبک خود را دنبال کنید. هیچ کدام را ندارید؟ دستورالعمل های خود را ایجاد کنید. کوچک شروع کنید، سپس صفحات را ایجاد کنید.

 

بازخورد :

به کاربر، بازخورد سریع و واضح اقدامات موفقش را ارائه کنید. برای تمامی جواب هایی که از سمت سرور دریافت می کنید برای کاربر جوابی مناسب طراحی و ارائه کنید .

در مورد خطا های کاربر و زمان رویدادن آنها تحقیق کنید . شما باید در هر فرایند خطاها را شناسایی کرده و کاربر را به شیوه درست مطلع سازید و برای برطرف کردن آنها به او کمک کنید .

اگر کاربران شما برای مشاهده صفحه باید زمانی را انتظار بکشند به آنها یک انیمیشن انتظار نشان دهید ، و اگر این زمان بسیار طولانی می باشد برای آنها یک سرگرمی ترتیب دهید !!

 

گام نهایی :

از رنگ ها و ویژگی های فونت به خوبی استفاده کنید و سبک خودتان را دنبال کنید . طراحی را به گونه ای انجام دهید که در ذهن کاربر ساده و کاربردی باشد .

کاربرد آیکون ها و تصاویر در طراحی شما بسیار از فرهنگ و محیط زندگی کاربران تاثیر می پذیرد . آیکون و عکس های مناسب انتخاب کنید . تغییرات کوچک می تواند موجب تاثیرات بزرگی بشوند.

زمانی را برای ارائه طرح نهایی به کاربران و دریافت بازخورد در نظر بگیرید . همیشه راه حل های جدید خلق کنید وطرح خود را بهبود بخشید .

 

لذت بردن :

انتقال کاربر درزمان کار با محصول تنها نباید زیبا باشد ، بلکه باید معنا دار باشد . انتقال باید روابط ،عملکرد و قصد سیستم شما را به خوبی نشان دهد .

مفهوم ریز تجربه کاربری (Micro UX) در طراحی محصول یا خدمت مربوط به عناصری کوچک می‌شود که به طور کامل بر روی انجام یک کار کوچک متمرکز هستند.

یک کپی رایتینگ خوب مکمل یک طراحی خوب است و به شما کمک می کند حرفه ای باشید و به اهداف خود در کسب وکارتان برسید.

 

 

تجزیه و تحلیل :

طراحی خود را ارزیابی کنید . آزمون های UX، بررسی، ضبط جلسات ، تست، مشاهده و تغییر …

نتیجه حاصل از تست A/B می‌تواند در بالاتر رفتن نرخ تبدیل صفحه فرود شما کمک زیادی بکند؛ بنابراین انجام این تست برای کسب ‌وکارمهم و حیاتی است.

زمانی که چشم انداز و ماموریت یک کسب و کار مشخص باشد ، تیم شما می داند باید بر روی انجام چه کارهایی متمرکز شود و هدف از انجام این کار چیست.


امیدواریم این ابزار مورد استفاده  علاقه مندان و طراحان گرامی قرار بگیرد . به منظور بهبود و پیشرفت هرچه بهتر  “چک لیست تجربه کاربری ” مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات و انتقادات خوب شما هستیم .

پروژه های خود را با استفاده از یک چک لیست UX ساده تر کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *