uxteam

تیم گروهی از افراد متخصص می باشد که برای هدفی خاص تلاش می کنند . در این مطلب به معرفی اعضا و چینش  تیم تجربه کاربری می پردازم .

چندی پیش یکی از دوستان من در مورد سازماندهی و مدیریت یک تیم تجربه کاربری از من سوالی کرد . طراحی تجربه کاربری به صورت تیمی فعالیت کامل و مشخصی است که در آن هر طراح جایگاه مشخصی دارد  . طبق مطالعه ای که داشتم متوجه شدم که وقتی یک طراح تجربه کاربری درون یک تیم قرار می گیرد فهم کاری که انجام میدهد  و خروجی هایی که از کار او دریافت میشود خیلی راحت تر و روشن تر هست . بدلیل اینکه طراحی تجربه کاربری حوزه های متعددی دارد ، یک طراح به تنهایی نمی تواند تمام زمینه های طراحی رو پوشش بدهد .

همانگونه که  ما برای ساخت و توسعه یک نرم افزار  دارای نقش های مختلفی مانند:

db man , software designer , front-end developer , back-end developer , testing

هستیم  ، در مورد ux  هم داستان به همین روال می باشد . این فرض که ما تنها یک نفر را به عنوان “طراح تجربه کاربری ” برای محصول نرم افزاری خود استخدام کنیم فرضی اشتباه است و همچنین این فرض که در آغاز کار ما یک تیم متشکل از تمام متخصصین طراحی ux  هم داشته باشیم نیز اشتباه است .

فرایند و روند کار چگونه است ؟

برای ساخت نرم افزار یک فرایند مشخص وجود دارد . درمورد طراحی تجربه کاربری نیز بر اساس مدل نرم افزاری مورد استفاده فرایند مشابهی وجود دارد .

2016-05-20_19-32-46
فرایند ها

تیم ux به صورت موازی در کنار تیم نرم افزاری و تولید محصول فعالیت می کند و گام به گام با تیم به پیش می رود . شرکت هایی که تصمیم دارند برای بهره وری و بهبود محصول خود از یک تیم ux استفاده کنند باید سعی کنند دو تیم را در یک کارگاه و درکنار هم داشته باشند تا تیم تجربه کاربری بتواند با راحتی با تیم توسعه محصول تعاملی نزدیک و سازنده را تشکیل بدهد .

یک پیشنهاد خوب برای پیشرفت دوتیم میتواند این  باشد که دو تیم به صورت هفتگی جلساتی مشترک برگزار کنند و در آن فاز های اجرایی مورد بحث و بازبینی قرار بگیرد .

یکی از نکات مهم در تیم ux این می باشد که تیم پس از انتشار نهایی محصول توسط ابزار ها و رسانه های در دسترس  با کاربر در تماس است و تمامی بازخوردها و نظرات کاربر را مورد بررسی و کاوش قرار می دهد و بر اساس آماری که بدست می آورد شروع به  انجام تغییرات لازم  در جهت بهبود محصول می نماید .

چگونه تیم مورد نیازمان را تشخیص بدهیم ؟

گام اول .

برای تشخیص تخصص هایی که در تیم نیاز داریم می توانیم ابتدا  با یک نگاه کلی به تخصص های موجود در ux به یک دید کلی برسیم . این بررسی باید بدون در نظر گرفتن علاقه و سلیقه شخصی ما باشد و تنها برای شناخت حوزه ها و کاربرد آنها صورت بگیرد .

2016-05-20_18-58-52
حوزه های تجربه کاربری

گام دوم .

در گام بعدی ما باید به محصولی که خلق می کنیم توجه کنیم و ببینیم که محصول تولیدی ما با کدامیک از حوزه های تجربه کاربری در ارتباط خواهد بود . و کاربر ما در زمان استفاده از نرم افزار و یا محصولی که ما خلق کردیم به چه صورت با آن تعامل برقرار می کند . شناخت دقیق کاربر در فاز تحقیقات کاربری در نظر گرفته شده است و نقش پژوهشگر  (user research ) یکی از نقش های ثابت در تیم می باشد .

توسط کمک user research  شما به ماهیت کاربر خود / رفتار ها / سطح نیاز های وی / فرضیه های وی و آمارهای دقیق از جامعه ای که مورد هدف شما می باشد دست می یابید .  در انتها شما می توانید برای حوزه های تجربه کاربری مرتبط با محصول خود یک عدد و یا % نسبت دهید .

به عنوان مثال در شکل زیر می توانید تحلیل انجام شده براساس اطلاعات اولیه برای دو محصول مختلف را ببینید :

2016-05-20_19-00-55
تحلیل انجام شده براساس اطلاعات اولیه برای دو محصول مختلف

همانگونه که در شکل مشخص است مهارت های مورد نیاز برای پروژه های مختلف یکسان نیست . بهترین تصمیم این هست که شما بر اساس اطلاعات اولیه برای محصول خود یک  ترکیب بندی از تیم ux تشکیل بدهید و پس از شروع به کار  با بررسی و تحلیل بیشتر نقش هایی لازم و ثانوی را بهتر بشناسید و در صورت نیاز دوباره اعضاء تیم را حذف و اضافه کنید .

ساختاری برای تشکیل تیم ux

گام سوم .

در این گام با توجه به اطلاعات جمع آوری شده زمان آن فرا رسیده که برای تشکیل اعضاء تیم تجربه کاربری خودمان دست به کار شویم . در این گام با توجه با شناخت دقیقی از کار و مهارت های مورد نیاز لازم ، تیم را تشکیل می دهیم و به یک ترکیب بندی مناسب از اعضاء تیم می رسیم .

به عنوان مثال در تصویر زیر شما می توانید یک ترکیب بندی از طراحان مورد نیاز را ببینید :

team
ux team

UX Architect :

این نقش به عنوان رهبر تیم تجربه کاربری وظیفه هما هنگی ، مدیریت ، هدایت و  نظارت  بر پروژه از دیدگاه UX رو به عهده دارد در واقع می توان گفت کارگردان ux .

Researcher :

نقش محقق و پژوهشگر یکی از نقش های مهم و کلیدی در تیم می باشد . انجام تحقیقات کاربران برای پروژه، شامل  : مطالعات میدانی، مطالعات قابلیت استفاده، گروه های متمرکز، نظرسنجی، بررسی برنامه رقیبان / بررسی سایت و … از وظایف این نقش می باشد .
IA/Interaction Designer  :

این  طراح به عنوان مسئول سازماندهی اطلاعات  نقش کلیدی در تصمیم گیری ها  و جریان  نحوه نمایش  اطلاعات و الگوهای تعاملی ایفا می کند .دیگر وظایف این نقش : ارائه طراحیها screenflows، نقشه سایت و تعامل بین  اسناد طراحی….

Content Strategist :

این طراح وظیفه دارد که با تولید محتوای مناسب شامل متن،تصویر ، صوت  محصول شما را به کاربر معرفی کند . و شرکت شما برای برقراری ارتباط با کاربر باید از توانایی های این طراح به  نحو احسنت استفاده کند.

Visual Designer :

طراح رابط بصری و یا گرافیکی از طریق رنگ، تایپوگرافی، سلسله مراتب بصری، نام تجاری و سبک و … تلاش می کند تا با طراحی رابط کاربری مناسب به کاربر نزدیک شود و نظر وی را در زمان استفاده از محصول جلب کند .
Front-End Engineer : 

این فرد یک برنامه نویس و طراح رابط کاربری هست و mockups های گرافیکی تولید شده رو به نمونه اولیه و قابل استفاده برای تیم back-end  تبدیل می کند . این طراح نیز با طراح   Interaction Designer در تماس است و ایده ها و  طراحی های وی را به ثبت و اجرا می رساند .

سخن پایانی

در  انتها باید اشاره کنم که فعالیت طراحی تجربه کاربری در ایران رشته جدید و نوپایی می باشد و با توجه به این مطلب باید همیشه به یاد داشته باشیم  تجاربی که شما در اینگونه تیم ها بدست می آورید قطعاً صحیح  و بدون خطا نیست و ممکن است در ادامه همکاری و فاز های بعدی فرضیات شما تغییر کند لذا باید در برابر افکار هم تیمی خود نرمش نشان دهید و همواره  سعی در رشد و یادگیری داشته باشید .

به هر صورت کار تیمی چه در یک تیم توسعه دهده و چه در یک تیم طراحی تجربه کاربری فرصتی خوب و مناسب برای بالا بردن استعداد ها و توانایی های فردی شما می باشد ، پس از این فرصت استفاده کنید .

 

چگونه یک تیم ux را سازماندهی کنیم
Tagged on:                 

4 دیدگاه برای “چگونه یک تیم ux را سازماندهی کنیم” ثبت شده است

  • خرداد ۱, ۱۳۹۵ at ۱۰:۵۳ ق.ظ
    Permalink

    جناب مهندس سامان مطلب آموزنده ای بود
    با سپاس از تلاش شما برای پیشرفت این علم و تخصص نو پا
    تلاش جنابعالی ستودنی ست

    نوشتن جواب برای این نظر
    • تیر ۲۰, ۱۳۹۵ at ۶:۴۷ ب.ظ
      Permalink

      ممنون حامد جان . ببخشید دیر جواب دادم . شما همیشه لطف داری . پیروز و موفق باشی .

      نوشتن جواب برای این نظر
  • تیر ۲۰, ۱۳۹۵ at ۳:۳۵ ب.ظ
    Permalink

    مطلب بسیار خوبی بود ممنون
    چند تا نکته و نظر شخصی رو بیان میکنم

    بهتر بود اگر نمودار فرآیندها رو بصورت ادغام شده در میاوردید و از نگاه روند انجام یک پروژه بهش نگاه میشد.
    همچنین اگر گفته بودید فعالیت تیم یواکس «میتواند» بصورت موازی با تیم توسعه پیش برود به نظرم بهتر بود چرا که از نظر من شروع کار تیم یواکس در پروژه های مختلف متفاوت هست و بهترین حالت آغاز به کار تیم یواکس قبل از تیم توسعه هست و حالت نامطلوب شروع کار یواکس از میانه های راه پیاده سازی پروژه است.

    نمودارهای جالبی رو ارائه کردید، اما در پایان هم فراموش شده منابع ذکر بشن که میتونه برای دوستانی که علاقه به مطالعه عمقی تر بر حسب مورد داشته باشن به منبع مراجعه کنن.

    موفق باشید

    نوشتن جواب برای این نظر
    • تیر ۲۰, ۱۳۹۵ at ۶:۴۶ ب.ظ
      Permalink

      سلام مهدی ممنون بابت کامنت خوبت
      در مورد همکاری موازی موافقم با نظرت . البته در مورد ” حالت آغاز به کار تیم یواکس قبل از تیم توسعه ” ، این امکان هم به شکلی امکان پذیر هست . در ساخت بعضی از نرم افزار ها (محصول محور) فاز اول شناخت و طراحی ساختار هست ( و coding نداریم ) که چند ماه اول انجام میشه و در این فاز تیم طراحی تجربه کاربری می تونه با همکاری نزدیک با تیم توسعه بر روی فاز های تحقیقات کاربر / معماری اطلاعات وقت بزاره و نتایج رو با همدیگه بررسی کنند . در مورد منابع هم قسمتی از این مقاله تجربه شخصی خودم بوده و قسمت های دیگه هم از۳-۴ منبع مختلف و بعد از اتمام مقاله و منتشر شدن منابع رو به دلیل ذخیره نکردن آدرشون از دست دادم . اما برای مقاله های بعدی حتما در نظر می گیرم . ممنون.

      نوشتن جواب برای این نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *